Mijn mening geven

Elke mening telt, juist die van jou. Lijn5 vindt het daarom belangrijk dat jongeren en hun ouders hun mening kunnen geven. Zo kunnen we ervoor zorgen dat jullie precies dié hulp krijgen die jullie nodig hebben.

Lijn5 heeft hiervoor jongerenraden, een cliëntenraad, en we meten jaarlijks de cliënttevredenheid.


Jongeren

Jongerenraden

Lijn5 is een grote organisatie, daarom hebben we jongerenraden op verschillende locaties. Iedere jongere die hulp krijgt van Lijn5, kan lid worden van zo'n raad. De jongerenraad komt op voor de belangen van jongeren die bij Lijn5 in behandeling zijn. Jongerenraden praten met de clustermanagers over dingen die zij belangrijk vinden.

Cliëntenraad

Lijn5 heeft ook een cliëntenraad. Jongeren én ouders of familieleden kunnen lid worden van deze raad. De directie van Lijn5 praat met de cliëntenraad over verschillende onderwerpen die voor veel jongeren en hun ouders belangrijk zijn. Ook wordt er aandacht besteed aan onderwerpen die te maken hebben met de manier waarop Lijn5 werkt.

Lees meer informatie in de folder van de cliëntenraad.

Cliënttevredenheid

We doen nog veel meer om erachter te komen wat jongeren en hun ouders van Lijn5 vinden, en van de hulp die zij hebben gekregen:

  • Zo doen we elk jaar een onderzoek naar de tevredenheid van ouders en jongeren.
  • Als de hulp gestopt is, dan vragen we jongeren en hun ouders om een vragenlijstje in te vullen. Dit heet de ‘exit-vragenlijst'.
  • Op sommige locaties worden er avonden georganiseerd voor de ouders en jongeren om mee te denken over bepaalde onderwerpen.
  • En er is een groep jongeren die interviews afneemt bij andere jongeren over de hulp die zij krijgen. Dit noemen we jongerenaudits.